11 februari staat naar jaarlijkse gewoonte internationaal in het teken van de verwezenlijkingen van - en kansen voor - vrouwen en meisjes in de wetenschap (maar ook in andere STEM-disciplines, zoals technologie).

Waarom deze internationale dag?

De onderwaardering van prestaties van vrouwen is één van de belangrijkste belemmeringen voor het bereiken van gendergelijkheid in de exacte wetenschappen. Sinds 2015 tracht de internationale gemeenschap deze onderwaardering tegen te gaan door de prestaties van vrouwen op 11 februari extra in de kijker te plaatsen.

Het doel van Internationale dag van vrouwen en meisjes in de wetenschap is om de toegang van vrouwen en meisjes tot en hun participatie in de STEM-disciplines (wetenschap, technologie, ingenieurwetenschap en wiskunde) te vergroten. Dit trachten de trekkkers van deze dag te realiseren door de beperkingen waarmee vrouwen en meisjes nog steeds te maken krijgen onder de aandacht te brengen. Daarnaast is ook ruime aandacht voor initiatieven die dergelijke beperkingen trachten tegen te gaan én voor vrouwen die reeds in de zogenaamde mannenbastions van de wetenschap wisten te 'infiltreren'. Rolmodellen voorop dus. 

logo internationale dag meisjes en vrouwen in stem

Voor de vijfde keer wordt de International Day of Women and Girls in Science Assembly georganiseerd in het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York. Vertegenwoordigers van internationale organisaties, politici, vrouwelijke wetenschappers en andere belangrijke stakeholders komen samen om te pleiten voor meer meisjes en vrouwen in STEM. Dit jaar ligt de focus op de rol van meisjes en vrouwen in innovatieve en duurzame economie. De conceptnota van deze tweedaagse internationale conferentie kun je hier lezen. 

Meer lezen online

Meer lezen op de RoSa-site

In de RoSa-bibliotheek

digital divasglasspollackbriljant52

  • Digital divas: putting the wow into computing for girls / Julie Fisher (e.a.), 2016 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0174
  • The glass universe: the hidden history of the women who took the measure of the stars / Dava Sobel, 2016 - RoSa ex.nr.: EII m/0140
  • The only woman in the room: why science is still a boys' club / Eileen Pollack, 2015 - RoSa ex.nr.: DIII3a/0075
  • Headstrong: 52 women who changed science - and the world / Rachel Swaby, 2015 - RoSa ex.nr.: EII m/0138
  • Breaking in: women's accounts of how choices shape stem careers / Ann Wolverton, Lisa Nagaoka & Mimi Wolverton, 2015 - RoSa ex.nr.: EII a/0749
  • Daughters of alchemy: women and scientific culture in early modern Italy / Meredith K. Ray, 2015 - RoSa ex.nr.: EII m/0136

 

female geniuswumarkante vrouwen in de geneeskunstzininwetenschaprecoding

  • Solving the Equation: The Variables for Women’s Success in Engineering and Computing / Chistianne Corbett, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/001120
  • A female genius: how Ada Lovelace, Lord Byron's daughter, started the computer age / James Essinger, 2014 - RoSa ex.nr.: T/1297
  • Madame Wu Chien-Shiung: the first Lady of physics research / Chiang Tsai-Chien, 2014 - RoSa ex.nr.: T/1329
  • Markante vrouwen in de geneeskunst / Michel Deruyttere, 2014 - RoSa ex.nr.: W2/0130
  • Zin in wetenschappen, wiskunde en techniek: leerlingen motiveren voor STEM / Hilde Van Houte (e.a.), 2013 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0150
  • Recoding gender: women's changing participation in computing / Janet Abbate, 2012 - RoSa ex.nr.: EIIm/0127