DmK6kUaXsAIna1tOp 15, 16 en 17 oktober 2018 organiseert Technopolis naar jaarlijkse gewoonte de STEM-dagen, een driedaagse conferentie voor leerkrachten van het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Tijdens de STEM-dagen krijgen leerkrachten in tal van workshops en infosessies interessante tips, lesmaterialen en vernieuwende didactische werkvormen aangereikt om hun leerlingen warm te maken voor wiskunde, exacte wetenschappen, techniek en technologie. Dit gebeurt op een informele manier: aan de hand van workshops worden er ideeën uitgewisseld tussen lesgevers en de workshophouders.

 

Op die manier blijven leerkrachten up to date wat betreft de laatst ontwikkelingen op het vlak van STEM. De STEM-dagen van Technopolis zijn gratis en richten zich tot alle leerkrachten die hun passie voor wetenschap en techniek aan hun leerlingen willen doorgeven.

STEM

TechnopolisSTEM staat voor 'Science, Technology, Engineering, Mathematics'. De term STEM wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar de schoolvakken, leergebieden, opleidingen en studierichtingen op het vlak van wiskunde, exacte wetenschappen, techniek, en technologie, met inbegrip van ICT.

Het debat rond STEM is de afgelopen jaren toegenomen omdat er steeds minder en minder studenten inschrijven in wetenschappelijke of technische richtingen. Dat terwijl we in een maatschappij leven waarin technologische en wetenschappelijke jobs steeds belangrijker worden: er wordt voorspeld dat ongeveer 75% van de jobs in het volgende decennium te maken zullen hebben met technologie, ICT of wetenschappen.

Programma

Workshops

Doorheen de voor- en namiddag vinden er diverse workshops plaats. RoSa is op alle drie de dagen aanwezig met een workshop 'Gender en STEM in de Klas'. De workshop staat steeds gepland om 10u20.

De interactieve workshop 'Gender en STEM in de klas' duurt 1u50. Tijdens deze workshop wordt er samen met de leerkrachten d.m.v. diverse werkvormen op zoek gegaan naar hoe genderstereotypen anno 2018 (onbewust) nog steeds de STEM-lessen overheersen en wat leerkrachten hieraan kunnen doen. We analyseren het eigen denken over m/v, de eigen klaspraktijk en overlopen een aantal praktische voorbeelden om met gender aan de slag te gaan in de lessen STEM. We bieden ook een aantal tips aan om alert te zijn voor vooroordelen tussen leerlingen onderling.

techn stem dagen dag 3 s 171 1500 x 1001Inspiratiebeurs

Naast het workshopprogramma vindt van 8u30 tot 13u20 doorlopend een inspiratiebeurs plaats. Op de inspiratiebeurs stellen tal van educatieve organisaties hun handboeken en educatieve materiaalkoffers voor. Deze bieden inspiratie genog om de rest van het schooljaar te overbruggen en om de lessen voor je leerlingen razend interessant te maken.

En verder...

Voor het eerst start elke STEM-dag met een plenaire sessie over de integratie van STEM in het onderwijs en de rol van leerkrachten hierin. 

Inspiratie is hét keyword tijdens De STEM-dagen. Daarom organiseert Technopolis tussen alle sessies en workshops door verschillende inspirerende activiteiten. Meer info: extra's.

Praktisch

De STEM-dagen vinden plaats in Technopolis zelf. Technopolis (Mechelen) is eenvoudig te bereiken met de auto en het openbaar vervoer.

  • maandag 15 oktober 2018: STEM-dag kleuter- en lager onderwijs
  • dinsdag 16 oktober 2018: STEM-dag 2e en 3e graad secundair onderwijs
  • woensdag 17 oktober 2017: STEM-dag 1e graad secundair onderwijs

Deelname aan de STEM-dagen is gratis. Inschrijven is wel noodzakelijk. Alle leerkrachten die aanwezig zijn op een STEM-dag ontvangen een aanwezigheidsattest. Opgelet: Technopolis is op deze driedaagse gesloten voor het publiek!

Meer informatie en inschrijvingen: website Technopolis.

Op sociale media kan je terecht met de hashtag #stemdagen.

 stemdagenlogo stemdagen

Meer over gender en STEM online

In het nieuws

Meer lezen

digital divassciencezingeekshoppenteen girls

  • Digital divas: putting the wow into computing for girls / Julie Fisher (e.a.), 2016 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0174
  • In ‘vakken’ gestopt. Gegenderde studiekeuzes in het Vlaamse BSO en TSO / Nico Steegmans (e.a.), 2015 - RoSa ex.nr.: dd/001089
  • Breaking in: women's accounts of how choices shape stem careers / Ann Wolverton (e.a.), 2015 - RoSa ex.nr.: EII a/0749
  • Science: it's a girl thing!: women in research and innovation / European Commission, 2014 - RoSa ex.nr.: P 4/0555
  • Zin in wetenschappen, wiskunde en techniek: leerlingen motiveren voor STEM / Hilde Van Houte (e.a.), 2013 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0150

  • Little Miss Geek: bridging the gap between girls and technology / Belinda Parmar, 2012 - RoSa ex.nr.: DIII3f/0050
  • Breaking into the lab: engineering progress for women in science / Sue V. Rosser, 2012 - RoSa ex.nr.: EII a/0722
  • Shoppen voor je toekomst: techniek in de etalage: voorlichtingskit techniek voor meisjes op het VMBO / VHTO, 2011 - RoSa ex.nr.: P 4/0545
  • Teen girls and technology: what's the problem, what's the solution? / Lesley S. J. Farmer, 2008 - RoSa ex.nr.: DII 3a/0259


Voor meer publicaties, zoek op in RoSa's online catalogus onder volgende trefwoorden: STUDIEKEUZE, BASIS ONDERWIJS, SECUNDAIR ONDERWIJS, TECHNISCH ONDERWIJS, BEROEPSONDERWIJS, TECHNOLOGIE, ICT, TECHNIEK, WETENSCHAP, WETENSCHAPPELIJKE BEROEPEN, TECHNISCHE BEROEPEN, ...