lente2016Op 15 februari 2016 gaat de 12de editie van de Week van de Lentekriebels van start. Tijdens die week (die loopt t.e.m. 19 februari) roept Sensoa vzw iedereen die met jongeren en kinderen werkt op om aandacht te besteden aan relationele en seksuele vorming. Voor het 2de jaar op rij organiseert RoSa vzw mee. Dit jaar staan ook volgende organisaties mee aan het roer: 

Jongerengids, Jong & Van Zin, vzw Jong, Mediaraven, Joetz, Lejo, GO!, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, POV, OVSG, VCLB, VOOP, Vlaamse Scholierenkoepel, International Centre for Reproductive Health (ICRH), Wijkgezondheidscentra, Awel, Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW), Jongerenadviescentra (JAC), Expoo, Mediawijs, Merhaba, Wel Jong Niet Hetero, Çavaria & Ella vzw.

Thema: lichaamsbeeld en schoonheidsidealen

Dit jaar staat de Week van de Lentekriebels in het teken van schoonheidsidealen. Kinderen en jongeren hebben heel wat vragen over hun lichaam. Ze vergelijken zichzelf met andere kinderen of jongeren en met de schoonheidsidealen in de media. Seksuele vorming helpt jongeren om een realistisch en positief lichaamsbeeld te ontwikkelen. Een positief lichaamsbeeld maakt jongeren weerbaarder en helpt hen om gezonde keuzes te maken, ook inzake seksualiteit.

Lentekriebels-event op 15 februari 2016 - opgelet: dit event werd afgelast

De Week van de Lentekriebels 2016 heeft als thema lichaamsbeeld en schoonheidsidealen. De week wordt ingezet met een event op maandag 15 februari. Dit event geeft je inspiratie voor degelijke seksuele vorming en opvoeding. 

Op het programma:

  • Evelien Chiau
  • seksuologe Marieke Dewitte: problemen met lichaamsbeeld in de praktijk
  • Helena Bonte (RoSa vzw): de link tussen lichaamsbeeld, schoonheidsidealen en hoe jongens en meisjes naar zichzelf en anderen kijken
  • Karen De Wilde (Sensoa): focus op schoolniveau
  • diverse Barcamp-sessies
  • materialenbeurs

Waar? Boudewijngebouw, Boudewijnlaan 30, 1000 Brussel
Het volledige programma vind je hier.
Schrijf je nu in via deze link. Geef je zelf een Barcamp-sessie? Dan betaal je geen inkomprijs (€10,00). - dit event werd afgelast / inschrijvingen niet langer mogelijk

Call to action

Er werd in het kader van de Week van de Lentekriebels 2016 ook een gezamenlijke oproep gelanceerd: 'Breng lichaamsbeelden terug naar normale proporties!'. De integrale tekst vind je op seksuelevorming.be.

Wat kan je doen?

 YouTube-wedstrijd Weetewa 2.0 over media & lichaamsbeeld

Ook de 2de editie van de Weetewa-vlogwedstrijd stond in het teken van 'lichaamsbeeld en de rol van de media'.

Weetewa2-grootLichaamsbeeld is een centraal aspect van de mentale en fysieke gezondheid en de media heeft een belangrijke invloed op dat lichaamsbeeld. Net omdat jongeren op zoek zijn naar hun seksuele identiteit gaan ze op zoek naar informatie over seksualiteit en schoonheid. Deze informatie komt vaker dan ooit van mediakanalen zoals televisie, internet, sociale media et cetera. Hoe op deze platformen wordt omgegaan met en gecommuniceerd over vrouwen- en mannenlichamen heeft een duidelijke impact op hoe jongeren hun eigen lichaam beoordelen en ook dat van de anderen. Jongeren zijn dan ook kwetsbaar voor de invloed van de media op hun lichaamsbeeld. De Weetewa-wedstrijd wil bijdragen aan het weerbaar maken van jongeren tegen deze invloed. Lies Verhetsel van Sensoa: “Jongeren hebben een eigen mening over deze invloed van de media op het beeld van het ideale lichaam. En ze hebben een mening over het ideale lichaam. We geloven dat de stem van jongeren veel meer kan betekenen dan om het even welke professionele campagne.”

Meer informatie: 

 Meer lezen:

becomingwomengendervisionministryairbrushedmedia man

  • “Juf, ik lijk niet op die vrouw van op TV?” Een onderzoek naar het lichaamsbeeld en de invloed van media bij kinderen / J. Vanderhoeven, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/000732
  • Becoming women: the embodied self in image culture / Carla Rice, 2014 - RoSa ex.nr: DII 1a/0067
  • Reality gendervision: sexuality & gender on transatlantic reality television / B. R. Weber, 2014 - RoSa ex.nr.: GII 2g/0010
  • Van behoeftefrustratie naar schoonheidsadoratie? Een experimentele studie naar de invloed van behoeftefrustratie op het overnemen van het schoonheidsideaal / H. De Loof, 2014 - RoSa ex.nr.: dd/000775
  • The ministry of thin: how the pursuit of perfection got out of control / Emma Woolf, 2013 - RoSa ex.nr.: Ce/0249
  • Airbrushed nation: the lure & loathing of women's magazines / J. Nelson, 2012 - RoSa ex.nr.: GII 3a/0046
  • The effects of a sexualized media environment on women’s sexual self-schemata. Linking discrepant sexual self-views to women’s sexual satisfaction, sexual functioning and sexual risky behavior / S. Prinsen & K. Rooijens, 2009 - RoSa ex.nr.: dd/000160
  • Media and male identity: the making and remaking of men / J. R. Macnamara, 2006 - RoSa ex.nr.: GI a/0135

Meer lectuur over lichaamsbeeld, schoonheidsidealen en de rol van media in dit verhaal? In de RoSa-bibliotheek zijn heel wat interessante publicaties hierover te vinden. Opzoeken kan via de online-catalogus op de volgende trefwoorden (of een combinatie er van):

UITERLIJK, IDENTITEIT, BEELDVORMING, LICHAAM, VROUWENLICHAAM, MANNENLICHAAM, MEDIA, POPULAIRE CULTUUR, INTERNET, SOCIALE MEDIA, TELEVISIE, TELEVISIEPROGRAMMA'S, RECLAME, JONGENS, MEISJES, JONGEREN, NORMEN, ATTITUDEN, MANBEELDEN, VROUWBEELDEN, VROUWELIJKHEID, MANNELIJKHEID, ...