çavaria, Merhaba, RoSa vzw, ella vzw, Wel Jong Niet Hetero en RainbowHouse Brussels organiseren op vrijdag 28 oktober een inspiratiedag voor leerkrachten secundair die actief zijn in Brussel of een andere grootstedelijke context. Doelstelling: ‘Ga verder dan de jaarlijkse diversiteitsdag en breng de diversiteit in elke les binnen!’ 

De diversiteitsdag voorbij - Sara S'Jegers

Waarom de inspiratiedag 'De diversiteitsdag voorbij'?

We organiseren een versterkende studie- en ontmoetingsdag voor leerkrachten in het Nederlandstalige Brusselse onderwijs met als doel leerkrachten te informeren en vooral te enthousiasmeren om te werken aan gender en seksuele diversiteit in het onderwijs. We willen scholen stimuleren elke dag van het schooljaar bezig te zijn met diversiteit en kruispuntdenken te stimuleren - en niet enkel op 'de diversiteitsdag'.

Deze inspiratiedag wil leerkrachten achtergrondinformatie en praktische tips en tricks meegeven om te werken aan een veilige en open schoolcultuur voor iedereen. Om dit te realiseren werken de organisaties Merhaba, Ella vzw kenniscentrum gender en etniciteit, RoSa vzw - expertisecentrum gelijke kansen m/v, Wel Jong Niet Hetero, Rainbowhouse Brussel en çavaria samen. Er is bewust voor deze samenwerking gekozen om zoveel mogelijk oog te hebben voor de diverse invalshoeken van gender en seksuele diversiteit in het onderwijs (vb. met oog voor de thema’s etniciteit, religie en de grootstedelijke context). Focus tijdens de dag ligt op van elkaar leren en inspireren en daarnaast ook inspiratie opdoen.

Deze inspiratiedag is mede mogelijk gemaakt door gelijke kansen en diversiteit Brussel.

Praktisch

  • Wanneer: vrijdag 28 oktober 2016 van 9u30 tot 16u30
  • Waar: De Factorij, Huart Hamoirlaan 136, Schaarbeek
  • Voor wie: het doelpubliek van de studiedag zijn leerkrachten secundair onderwijs die lesgeven in Brusselse scholen. De studie- en ontmoetingsdag is echter voor iedereen toegankelijk die meer wil weten over het onderwerp. We denken hierbij aan oa. Jeugdwerkers, studenten, CLB-medewerkers, buurtwerkingen en andere sociaal-culturele middenveldorganisaties.
  • Inkom: €10 (inclusief lunch)
  • Online inschrijvenwww.cavaria.be/diversiteitsdagvoorbij 
  • Vragen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Programma

  • Opening van de dag door Bianca Debaets (staatssecretaris van Gelijke Kansen in de Brusselse Hoofdstedelijke regering), Steven De Baerdemaeker (gedetacheerd leerkracht voor het project Gender en Seksuele Diversiteit in het onderwijs bij çavaria), e.a.
  • een speeddating-sessie of privilege walk (deelnemers maken een keuze)
  • een netwerklunch + standenmarkt
  • keuze uit verschillende workshops
  • afgesloten wordt er met een barcamp-sessie

Speeddaten met collegaleerkrachten over 'hete hangijzers'

Zijn er in jouw klas hete hangijzers waar je niet kan of durft over praten? Of heb je net geweldige tips voor andere leerkrachten om gevoelige thema's op de agenda te zetten? Kom dan zeker inspiratie opdoen en kennis uitwisselen tijdens onze hete hangijzer speeddate

Privilige Walk

Iedere dag worden we geconfronteerd met onze privileges, of het ontbreken daarvan. De buurt waar je opgroeit, de taal die je spreekt, hand in hand met je lief over straat kunnen lopen, … Al deze zaken hebben te maken met privileges. In deze groepsoefening wordt gefocust op de ervaring van de deelnemers. Zij ondervinden ‘aan den lijve’ wat privileges zijn, en wat de effecten zijn van het hebben of ontbreken ervan. De oefening wordt begeleid door Kaj Poelman (çavaria) en Sarah Scheepers (ella vzw)

Workshops

In de namiddag kan je kiezen uit 4 interessante workshops namelijk:

  • Workshop 1: Intro Recht op Liefde
    De handleiding Recht op Liefde werd door Merhaba en ella vzw ontwikkeld om op een laagdrempelige manier rond seksuele en genderdiversiteit te werken met etnisch-culturele minderheden. In deze workshop geven we toelichting bij de belangrijkste elementen uit de bundel, vertrekkend vanuit de ervaringen van de deelnemers.

  • Workshop 2: Wereldburgerschap in de klas: naar een genderbewuste praktijk
    Hoe pak je een thema als ‘Wereldburgerschap’ op een genderbewuste manier aan in de klas? Hoe link je het m/v-verhaal aan dat van diversiteit, mensenrechten en democratie & burgerzin? Kleur Bekennen en RoSa vzw testen het samen met jullie uit. De focus tijdens deze sessie zal liggen op het gebruik van visueel materiaal. We baseren ons hiervoor op situaties uit het dagelijkse schoolleven. De focus van de vorming ligt op de klaspraktijk: hoe kunnen we ervoor zorgen dat álle meisjes en jongens gelijke kansen krijgen in ons onderwijs?

  • Workshop 3: Gender en diversiteit in de klas
    In deze workshop (van ella vzw en RoSa vzw) wordt op een interactie manier stilgestaan bij de aanwezigheid van gender en etnisch-culturele diversiteit in de klas, meer bepaald in de handboeken die we gebruiken, de interactie met de leerlingen (en de stereotypen die daar in kruipen), en op de speelplaats. Leerkrachten krijgen bovendien de ruimte om ook vanuit hun eigen ervaringen mee na te denken over de rol die gender en diversiteit in hun lessen spelen.

  • Workshop 4: Communicatie met jongeren
    Wanneer het woord homo ter sprake komt, reageert de helft van de klas met: ‘Eikes, dat is iets vies!’ Karel weigert in de klas met meisjes te werken ‘omdat dat niet mag van zijn vader’. Luna laat duidelijk haar misprijzen blijken over de boterham met varkensvlees van Sarah. ‘Mensen die van geslacht veranderen, moeten ze hun leven lang opsluiten in het ziekenhuis’, vindt Youssef. ‘Afrikaanse mensen zijn lui’, meent Guillaume te weten. Jongeren hebben soms een stevige mening over allerlei zaken die met diversiteit te maken hebben. Het kan voor leerkrachten een hele uitdaging zijn om deze klasgesprekken in goede banen te leiden. We focussen ons in deze workshop ook op het omgaan met leerlingen die extreme, soms heel negatieve standpunten hebben over diversiteitsthema’s. Hoe creëren we een gezonde dialoog met ieder van hen?

Online flyer - pdf

RoSa op de diversiteitsdag voorbij

RoSa vzw zal naast het voorzien van het gezamenlijke organisatorische aspect ook aanwezig zijn met twee vormingen (workshop 2 i.s.m. Kleur Bekennen en workshop 3 i.s.m. ella vzw) & een informatiestand met materiaal rond de integratie van gender in het secundair onderwijs.

Meer lesmateriaal voor in de klas?

Online

In de RoSa-bib

RoSa's bibliotheek is van thuis uit doorzoekbaar via de online catalogus. Opzoeken doe je best onder volgende trefwoorden: leermiddel, leermiddelen, secundair onderwijs, onderwijs, diversiteit, gender, ...

 Een aantal suggesties uit ons aanbod:

Sensoa lichaamsbeeldsowhatvrouwen en mannen ten oorlogdesert flower

  • Weetewa?! Lesideeën voor het SO rond lichaamsbeeld op basis van videoblogs / Sensoa, 2016 - RoSa ex.nr.: dd/001166
  • So What ?!: the gayme: speelse gespreksvorm om gender en seksuele diversiteit te bespreken / Centrum Informatieve Spelen, 2015 - RoSa ex.nr.: P 4/0562
  • Vrouwen en mannen ten oorlog 1914- 1918. Pedagogisch dossier voor leerkrachten / AVG-Carhif, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/001050
  • Mijn woestijn: Stellingenspel aan de hand van de film Desert Flower / GAMS vzw, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/001132
  • Leaning out: Teen girls and leadership biases educator toolkit / Weissbourd, Richard, 2015 - RoSa ex.nr.: dd/001042

  • Weetewa... ge zijt mijn stereotype niet: het educatief pakket / Lies Verhetsel, 2014 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0163
  • Holebipioniers: drie methodieken voor het holebi- en transgenderthema in de laatste graad van het secundair onderwijs / Het Roze Huis, 2014 - RoSa ex.nr.: P 4/0558
  • Gender in de blender: educatief pakket over genderdiversiteit en transgender / Erica Frans (e.a.), 2014 (nieuwe editie) - RoSa ex.nr.: DII 3f/0162
  • Lesmap (SO) bij de film DIFRET / Plan België vzw, 2014 - RoSa ex.nr.: P 4/0564
  • Femmes & hommes dans l'histoire: un passé commun: antiquité et moyen âge / Claudine Marissal (e.a.), 2013 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0152

weetewa 0pioniersgender in de blender logo tcm5 86894difretfemmeshommesopen minds

  • Exposing Gender Stereotypes - Lesson / Men For Change, MediaSmarts, 2012 - RoSa ex.nr.: dd/000386
  • The Impact of Gender Stereotypes - Lesson / MediaSmarts, 2012 - RoSa ex.nr.: dd/000390
  • The Girl in the Mirror - Lesson / Matthew Johnson, 2012 - RoSa ex.nr.: dd/000388
  • Meiden in Iran. Handleiding scholenwerker en docent / Amnesty International, 2012 - RoSa ex.nr.: dd/000356
  • Gezocht: M/V in de les: een uitgewerkt lessenpakket gendereducatie voor leerkrachten / Sophie Bollen, Linda Van Looy, 2011 - RoSa ex.nr.: DIII3f/0041

  • Shoppen voor je toekomst: techniek in de etalage: voorlichtingskit techniek voor meisjes op het VMBO / VHTO, 2011 - RoSa ex.nr.: P 4/0545
  • Prinsessen en players over rolpatronen en stereotypes: handige leidraad voor boeiende gesprekken / SAMV, 2009 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0116
  • Bank vooruit!: op naar een holebivriendelijke school / Eva Dumon (e.a.), 2009 - RoSa ex.nr.: P 4/0540
  • Creating gender-fair schools and classrooms: engendering social justice 14-19 / Lynn Raphael Reed, Tina Rae, 2007 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0084
  • Open minds to equality: a sourcebook of learning activities to affirm diversity and promote equity / Nancy Schniedewind & Ellen Davidson, 2006 - RoSa ex.nr.: DII 3f/0165
  • Girls in the Physics Classroom. A Teachers’ Guide for Action / Martin Hollins (e.a.), 2006 - RoSa ex.nr.: dd/000701