Elk jaar, op 1 januari, verlopen de auteursrechten op duizenden werken die dan het Publiek Domein betreden. In België duurt auteursrechtelijke bescherming 70 jaar, in 2018 komen dus de werken van auteurs die in 1947 overleden zijn in het Publiek Domein. Dit jaar mogen we onder andere ook de creaties van Belgisch kunstschilder Anna Kernkamp verwelkomen.
Er is maar weinig geweten over het leven van Belgisch kunstschilder Anna Kernkamp (1868-1947). Een uitgebreid portret is dan ook moeilijk samen te stellen, maar wat we wel met zekerheid weten is dit:
Anna Kernkamp wordt als Anna Catharina Schenck geboren in Antwerpen op 18 juni 1868. Ze is de dochter van Antwerpse bakkers. In 1887, op 19-jarige leeftijd, trouwt ze met de uit Edam (Nederland) afkomstige Johan Heinrich Kernkamp. Samen krijgen ze één zoon, Jan Kernkamp, die het levenslicht ziet in 1892. Aangezien ze pas na haar trouw een schilderscarrière uitbouwt, zal op al haar werken de naam Anna Kernkamp terug te vinden zijn.
Als kunstschilder volgt ze les bij de Frans-Belgische kunstschilder (en specialist in stadsgezichten en genrevoorstellingen) Ernest Blanc-Garin in Brussel en bij de Vlaamse kunstschilder Henri Rul in Antwerpen. Zelf schildert Kernkamp voornamelijk landschappen, zeegezichten en stadsgezichten in een impressionistische realistische stijl met veel kleuren. Het Kempense landschap, zonsondergangen en landschappen met veel bloemen blijken haar favoriete onderwerpen. Kernkamp zal haar werk zelf altijd als 'openlucht-impressionisme' omschrijven.
Kernkamp is sociaal betrokken in de kunstwereld en treedt doelbewust naar buiten met haar werk. Kernkamp is ook lid van de Mechelse kunstenaarsvereniging De Distel. Tijdens haar leven exposeert Kernkamp in diverse Europese steden, waaronder in Luik (1902), Antwerpen (1904, 1908) en Athene (1904). In Athene zal haar werk internationaal in de prijzen vallen.
Anna Kernkamp blijkt daarnaast geen honkvast iemand te zijn. Hoewel ze zowat haar hele leven in de buurt van Antwerpen gevestigd zal zijn, wisselt haar adres meermaals tussen Sint-Job-in-'t-Goor, Brasschaat, Wilrijk, Zandhoven en Zoersel.
Als gevolg van haar schilderwerk krijgt Kernkamp, niet als enige schilder, na een tijd last van een oogziekte. Hierdoor moet ze na 1913 gedwongen stoppen met schilderen. Ze zal uiteindelijk in totaal maar een kleine dertien jaar actief zijn als kunstschilder.
In 1927 maakt Anna Kernkamp het overlijden mee van haar enige zoon. Zelf overlijdt ze uiteindelijk pas een twintigtal jaar later in de oude Sint-Jozefkliniek in Brasschaat, op 9 februari 1947.
Tot op heden zouden 28 werken van de hand van Anna Kernkamp teruggevonden zijn. Haar werk bevindt zich onder meer in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Antwerpen), het Maagdenhuis (Antwerpen) en in privébezit.
Ann Kernkamp staat momenteel op de lijst met potentiële namen voor nieuwe Antwerpse straatnamen. Lees meer: Amper 7 procent Antwerpse straten vernoemd naar vrouw, maar daar komt nu verandering in / Het Nieuwsbled, 6 december 2017
RoSa plaatst de spotlight op Anna Kernkamp in het kader van het vrijkomen van haar creaties in het Publiek Domein. Meer lezen over Publiek Domein Maand 2018 kan je in RoSa's item over deze samenwerking met Constant vzw en andere partners.
Over Anna Kernkamp zelf is weinig verschenen. In de RoSa-bibliotheek vind je echter wel een beperkte selectie aan literatuur over vrouwelijke kunstschilders in België en Nederland. Hieronder alvast een aantal suggesties: