De afgelopen jaren hebben feministen van over de hele wereld geijverd voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen op sociale media. Hashtags worden in het leven geroepen om goede campagnes een stevig duwtje in de rug te geven, aangrijpende gebeurtenissen te veroordelen, frustraties te delen met anderen en taboes te doorbreken. RoSa geeft een overzicht van een aantal van de populairste feministische hashtags van 2016.
Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart lanceerden Vrouwenraad en Wij spreken voor onszelf de campagne #1is1teveel. Ze pleiten voor een nultolerantie voor seksueel geweld. Handtastelijkheden op straat, iemand die misbruik maakt van zijn positie of van de benevelde toestand van een vrouw op café, iemand die voortdurend seksistische grappen of seksuele opmerkingen maakt over vrouwelijke collega’s… Seksuele plegers rekenen op de oogkleppen van omstanders, op hun gêne en inertie. Dit wordt het bystander effect genoemd: mensen reageren vaak niet als ze getuige zijn van geweld, uit onmacht, gewoonte of omdat anderen ook niet reageren. Nochtans is sociale controle een sterke hefboom: mensen kunnen seksueel geweld voorkomen of ingrijpen wanneer het zich voordoet.
In Duitsland wordt vol verbazing gereageerd op het voorstel van de burgemeester van Keulen om aanrandingen zoals tijdens oudejaarsavond in de toekomst te voorkomen. Henriette Reker wil onder meer een gedragscode waarin staat dat vrouwen een armlengste afstand moeten houden van mannen om incidenten te vermijden. Voorts wordt er aangeraden dat mannen en vrouwen beter niet gescheiden worden.
Onder de hashtags #EineArmLaenge en #ArmlaengeAbstand wordt haar voorstel naar de prullenbak verwezen. Het zijn immers niet de vrouwen, maar de daders die alle verantwoordelijkheid dragen voor de aanrandingen.
Vrouwen in de film- en entertainment industrie keuren de seksistische vragen af die ze krijgen voorgeschoteld op de rode loper. Ze zijn het beu dat er enkel van hen wordt verwacht dat ze weten wie hun kleed heeft ontworpen. #Askhermore werd in 2014 gelanceerd door de Amerikaanse actrice Reese Witherspoon en wordt nog steeds gebruikt om de oppervlakkige houding van reporters te bekritiseren.
#BlackGirlMagic is een initiatief van de Amerikaanse auteur CaShawn Tompson, die het negativisme wil tegengaan waar heel wat zwarte vrouwen mee te kampen krijgen. Ze hoeven zich niet te schamen over hun teint en afkomst.
Seksisme op de werkvloer, het is een oude kwaal waar we niet van verlost geraken. Bijna 4 op de 10 Vlaamse vrouwen is al in aanraking gekomen met ongepaste aanrakingen, denigrerende opmerkingen, pikante berichtjes,... op de werkvloer. Seksisme belet dat de vrouw de carrièreladder op kan klimmen, minder snel loonsverhoging krijgt en betere promoties. Hoewel ook mannen kunnen gediscrimineerd worden, zijn het nog steeds vrouwen die het slachtoffer zijn van seksime op het werk. Met #CanHeSayThat wordt aan de alarmbel getrokken.
Beledigend fluiten, schunnige geluiden en vulgaire gebaren is jammer genoeg dagelijkse kost in de openbare ruimte. Met de hashtag #CommutingWhileFemale wordt een actie gestart tegen seksueel ongewenst seksueel gedrag in het Amerikaanse openbaar vervoer.
De Amerikaanse popzangeres Kesha sleepte haar producer voor de rechtbank omdat hij haar tien jaar lang zou hebben misbruikt. Zowel emotioneel, verbaal als seksueel. De rechter oordeelde dat er geen fysieke bewijzen waren voor het misbruik met als gevolg dat Kesha haar contract niet kan stopzetten tot groot ongeloof van verschillende vrouwelijke zangeressen. Vlak na het vonnis reageerden zij vol walging op de straffeloosheid van het rechtssysteem onder de hastag #FreeKesha. Kesha's zaak toont aan dat vrouwen die seksisme aanklagen nog steeds niet serieus worden genomen.
"We hebben net de grootste barst ooit in het glazen plafond veroorzaakt," benadrukte Hillary Clinton in haar overwinningstoespraak op de Democratische conventie in Philadelphia die eind juli plaatsvond. Clinton is zo de eerste vrouw ooit die een Amerikaanse partij naar voren schuift als presidentskanidaat. Ze wordt alvast gesteund op Twitter met de hashtag #GurlIGuessImWithHer.
Indische vrouwen hebben #Happytobleed geïntroduceerd nadat een priester van een populaire hindoetempel in Sabarimala verkondigde dat alle meisjes en vrouwen tussen 10 en 50 jaar de tempel niet meer mogen betreden omdat maandstonden hun lichaam onrein zou maken. Zolang er geen machine bestaat die kan detecteren of vrouwen hun regels hebben, worden ze in de tempel niet toegelaten, is de priester van mening.
#IamShero is een Belgisch-Nederlands initiatief dat zich inzet voor diversiteit op de arbeidsmarkt voor vrouwen met een etnisch-diverse achtergrond.
Je menstruatie krijgen is doodnormaal, toch blijft het nog steeds een taboe-onderwerp. Liefdadigheidsorganisatie WaterAid wil hier verandering brengen met de 'If Men Had Periods' campagne. Meer sensibilisering is nodig omdat 3.5 biljoen vrouwen geen toegang hebben tot sanitaire voorzieningen tijdens hun menstruatie. Ludieke filmpjes ondersteunen de boodschap van de campagne: Mannen zouden erover pochen of er heel serieus over doen, waarom mogen vrouwen er dan niet over praten? #ImOnMyPeriod
Vrouwen met lichaamshaar zouden niet hygiënisch zijn, minder vrouwelijk en meer mannelijk. Het ideaalbeeld van de 'onbehaarde vrouw' benadrukt in feite dat er uiterlijke verschillen horen te zijn tussen man en vrouw. Beroemdheden als Miley Cyrus en Jemina Kirke bewijzen dat we niet minder vrouw zijn als we behaard zijn, net zoals mannen niet minder man zijn als ze haarloos zouden zijn. #LesPrincessesOntDesPoils
Ondanks de enorme variatie aan fantasierijke boeken op de markt, zijn de beelden over mannen en vrouwen, jongens en meisjes vaak nog verrassend stereotiep. Vooral in de commerciële fictie gaat men de laatste jaren meer en meer de stereotiepe toer op. Boeken worden uitdrukkelijk gepromoot als jongens- of meisjesboeken. Elk met hun eigen thema’s, verhaallijnen en kleurenschema’s. #LetBooksBeBooks verzet zich tegen de stereotypen in kinderboeken.
Er zijn gelukkig ook heel veel kinderboeken die de clichés op subtiele wijze ontkrachten of ze net heel uitdrukkelijk in vraag stellen. Je vindt ze terug op www.rosadoc.be/kinderboeken.
De omstreden column van de conservatieve journalist Dominic Lawson wordt bekritiseerd door Britse dokters die niet akkoord gaan met Lawson's visie dat de problemen in de gezondheidszorg niet zijn gekomen door besparingen van de regering, wel door het groeiend aantal vrouwelijke dokters. Zij zouden volgens Lawson minder uren willen presteren en hun gezin verkiezen boven hun carrière. Lawson's standpunt is larie en apekool volgens de dokters die masaal opkomen voor elkaar onder #LikeALadyDoc.
De Amerikaanse sportverslaggevers Julie DiCaro en Sarah Spain hebben de #MoreThanMean-campagne gelanceerd om online seksisme in de sportwereld aan te kaarten en aan te pakken. In een bijhorend filmpje laten DiCaro en Spain willekeurige mannen de haatbeledigingen en doodsbedreigingen waar zij dagelijks mee te maken krijgen voorlezen. De twee sportjournalisten doen er het zwijgen toe als de mannen stamelend de harde berichten uitspreken. Het fimpje eindigt met de woorden: "We zouden het niet in hun gezicht zeggen, dus laten we het ook niet typen."
'Ze zeiden dat ik te mooi was om te vechten', 'Ze zeiden dat ik te dik was', 'Ze zeiden dat ik te mannelijk was'. Aan de hand van getuigenissen gaat cosmeticamerk Dove in tegen de onrealistische verwachtingen inzake het schoonheidsideaal. #MyBeautyMySay.
Emma Watson is een vurige voorvechtster van het feminisme. Naast haar inzet voor UN Women als ambassadeur van de HeForShe-solidariteitscampagne, heeft ze ook een boekenclub opgericht, genaamd 'Our Shared Self'.
Iedere maand kiest ze samen met haar volgers op sociale media een inspirerend feministisch boek uit dat ze samen bespreken onder de hashtag #OurSharedSelf of via Goodreads. Om de discussie op gang te helpen zal Watson quotes en vragen over de boeken op Goodreads plaatsen en de auteurs ervan betrekken bij de conversaties.
Jong, lang, slank, blond, liefst met stevige lippen en volle borsten is nog steeds het heersende schoonheidsideaal. #RunWayForAll doorbreekt de mythe dat de modeindustrie eentonig hoort te zijn, omdat de de realiteit veel diverser is. Om die diversiteit te benadrukken, deelt Instagram foto's van modellen die het schoonheidsideaal aan de kaak stellen.
Op Internationale vrouwendag uitte de actiegroep "Belgisch en Regelvrij" kritiek op de tampontaks. Op tampons en maandverbanden wordt in België immers 21 procent btw aangerekend, het tarief voor luxegoederen. Dit is niet oké volgens Belgisch en Regelvrij. De actiegroep heeft een petitie opgestart waarin gepleit wordt voor een verlaging van het btw-tarief naar 6 procent. Discussieer mee onder #TamponTaks. Begin december heeft de regering Michel na heel wat protest eindelijk beslist om binnenkort de btw op maandverband te verlagen naar 6 procent.
This Girl Can is een nationale campagne dat vorig jaar werd gelanceerd door Sport England om meisjes en vrouwen aan te sporen te bewegen. De campagne wil het taboe doorbreken dat sporten niet vrouwelijk zou zijn. Want bewegen is gezond, welke maat je dan ook hebt. Uit onderzoek is gebleken dat 2.8 miljoen vrouwen afgelopen jaar (meer) zijn gaan sporten naar aanleiding van #ThisGirlCan.
Vrouwen verdienen vandaag nog steeds 20% minder dan mannen. En dat is niet oké. Met deze actie wilvrouwenorganisatie VeelZIJdig de persoonlijke verhalen achter deze cijfers bloot leggen met de hashtag #TisNietOké.
Sinds begin april houden Poolse vrouwen de Poole premier Beata Szydlo op de hoogte van hun menstruatie met de hashtag #TrudnyOkres (zware ongesteldheid). Ze verzetten zich tegen de houding van de premier die abortus volledig wil verbieden. Uit protest gingen duizenden demonstranten in Warschau de straat op, veelal zwaaiend met kleerhangers, een symbool voor illegale abortus.
Terwijl computers en smartphones het dagelijks leven vergemakkelijken, is er ook een keerzijde aan de medaille. Sociale media en online fora zijn het decor voor uiteenlopende vormen van pestgedrag. Steeds meer vrouwen (vooral feministen) worden het slachtoffer van cyberpesten en worden zelfs bedreigd met de dood en verkrachting. Ook via Twitter worden seksistische opmerkingen en mysogyne tweets de wereld ingestuurd, die niet offline worden gehaald door het sociale medium. #TwitterAgainstWomen veroordeelt de laksheid van Twitter en wijst erop dat als er niets ondernomen wordt, online geweld tegen vrouwen dieper ingebed wordt in de samenleving.
Onder de hashtag #WeWearWhatWeWant tonen vrouwen dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun lichaamsvormen. Je goed voelen in je vel houdt immers niet in dat je moet streven naar size zero en je lichaam moet verhullen. 'Negeer het schoonheidsideaal, draag wat je wil en bouw zelfvertrouwen op', is de boodschap er achter.
Onder de hashtag #Wheresrey uiten fans en gelijkekansenactivisten hun ongenoegen over het ontbreken van de vrouwelijke personage Rey in de Star Wars-versie van Monopoly. Slechts de vier mannelijke hoofdrolpersonages Finn, Kylo Ren, Luke Skywalker en Darth Vader werden opgenomen in het spel. Uitgever Hasbro heeft uiteindelijk beloofd een nieuwe versie op de markt te brengenmet een extra pion van Rey.
Vorig jaar was er een gelijkaardig dispuut over het onbreken van de superheldin The Black Widow in de gadgets van The Avengers omdat speelgoedgiganten er nog steeds van uitgaan dat alleen jongens superhelden leuk zouden vinden en ze liever geen vrouwelijke personages op hun spullen willen.
Adverteerders gaan ervan uit dat seksgerelateerde beelden van vrouwen beter verkopen, zowel bij mannen als bij vrouwen. Mannen zijn immers meestal de hoofddoelgroep van adverteerders en vrouwen worden verondersteld te willen lijken op de afgebeelde vrouwen. De Amerikaanse reclameontwerpster Madonna Badger verzet zich hiertegen en tracht met haar #WomenNotObjects campagne.