RoSa kijkt zet interessante TEDxTalks, educatieve video’s en documentaires in de kijker over thema’s op het snijvlak van gender en feminisme. Ditmaal viel ons oog op een TEDxTalk van Jioji Ravulo, professor Sociaal Werk aan de University of Sydney, over het dekoloniseren van queer gemeenschappen.
De impact van kolonialisme op de queer-gemeenschap blijft in het westen vaak onderbelicht. In zijn talk bespreekt Ravulo hoe westerse ideeën over (gender)binariteit wereldwijd doordringen in queer bewegingen. Als biseksuele man met een Fijiaans-iTaukei vader en een Anglo-Australische moeder heeft hij een unieke blik op deze thematiek. Hij pleit voor een inclusievere queer gemeenschap, met oog voor de invloed van kolonialisme en de rijke diversiteit aan inheemse vormen van queerness.
“We were taught shame”, stelt Ravulo over de komst van christelijke missionarissen in gekoloniseerde gebieden. Hij verwijst hiermee naar de ‘beschavingsmissies’ van Europese kolonisatoren in Australië en de eilandgebieden in Oceanië. Inheemse samenlevingen, die een diversiteit aan seksualiteitsbelevingen en genderidentiteiten kenden, werden geconfronteerd met Europese, rigide en binaire ideeën van ‘beschaving’. Missionarissen bestempelden inheemse vormen van seksualiteit als ‘onbeschaafd’ en zondig, waardoor queer identiteiten werden onderdrukt. Ravulo merkt op dat westerse landen tot vandaag een heteroseksuele, binaire norm van seksualiteit in stand houden en wereldwijd uitdragen.
Volgens Ravulo is het westers denken fundamenteel gegrond in binariteit: identiteiten worden bepaald door binaire tegenstellingen, zoals jong vs. oud en vrouw vs. man. Dit creëert volgens hem een ‘wij-zij’-denken, dat historisch gezien aan de rest van de wereld wordt opgelegd. Ravulo daarentegen benadrukt dat identiteit meer is dan een optelsom van binaire kenmerken. Hij spreekt daarom liever over intersecting identifiers, verschillende identiteitskenmerken die elkaar kruisen. Dit sluit aan bij het idee van intersectionaliteit en nodigt uit om buiten het westerse denkkader te denken, in een pluraliteit van ervaringen en identiteiten.
Ook in zijn eigen ervaringen binnen de queer gemeenschap herkent Ravulo de doorleving van westerse denkpatronen. “Whiteness pervades queer culture”, stelt hij. Volgens hem staat binair denken, voelen en beleven nog steeds centraal in queer gemeenschappen. Dat heeft effect op hoe queer identiteiten worden beleefd, gezien en getoond. Ook de westerse nadruk op individuele vrijheid staat volgens hem haaks op inheemse vormen van collectiviteit, wat queer ruimtes voor sommigen vervreemdend maakt.
Om queerness inclusiever te maken, pleit Ravulo voor een dekolonisatie van de queer gemeenschap. Dit betekent meer ruimte voor intersectionaliteit en niet-westerse queer belevingen in safe(r) spaces. Ravulo laat zich inspireren door inheemse concepten om een queer gemeenschap te creëren die toegankelijk en herkenbaar is voor iedereen.