Frida Kahlo

Mexicaanse kunstenaar en activist

Frida Kahlo is een inspirerende Mexicaanse kunstschilder uit de twintigste eeuw, wiens diep persoonlijke, symbolische en vaak politieke werken de geschiedenis van de schilderkunst markeren, en nog steeds wereldwijd bekend en populair zijn. Kahlo staat bekend om haar eerlijke en expressieve zelfportretten, waarin ze het typisch Latijns-Amerikaans surrealisme, de Mexicaanse volkskunst en allerlei autobiografische thema’s met elkaar in dialoog brengt.

Leven

Frida Kahlo wordt geboren op 6 juli 1907 in Coyoacán, Mexico, en sterft op 13 juli 1954 in dezelfde stad na een longembolie. Ze groeit op in een middenklasse gezin. Haar vader, Guillermo Kahlo, is een Duitse fotograaf van Hongaarse afkomst, en haar moeder, Matilde Calderón, is een Mexicaanse van Spaanse en inheemse afkomst. Kahlo’s achtergrond speelt een cruciale rol in haar werk, dat vaak een brug slaat tussen de Mexicaanse inheemse cultuur en de meer westerse invloeden.

In 1922 gaat Kahlo, die als tiener een grote interesse heeft in geneeskunde, naar de Mexico City National Preparatory School om wetenschappen te studeren. Nog voordat ze volwassen is, slaat het noodlot echter toe: op 17 september 1925 raakt Kahlo verzeild in een ernstig busongeluk, wat haar fysieke toestand voor de rest van haar leven zal beïnvloeden. Gedurende haar herstelperiode, waarin ze maandenlang aan bed gekluisterd is, begint Kahlo zichzelf te schilderen met behulp van een spiegel boven haar bed. Deze zelfportretten vormen het begin van een levenslange fascinatie met zelfrepresentatie en een onderzoek naar de vrouwelijke identiteit.

Haar werk verkent onderwerpen zoals fysieke pijn, identiteit, vrouwelijkheid en politiek, en weerspiegelt een leven getekend door het leed van een ernstig busongeluk in haar tienerjaren.

Schilderkunst als zelfexpressie, coping en politiek activisme

Kahlo’s werk is een krachtige reflectie van haar persoonlijke ervaringen, van fysieke pijn en mentaal lijden tot de complexiteit van vrouwelijke identiteit en genderrollen in een patriarchale samenleving. Door middel van haar schilderkunst verkent Kahlo thema’s zoals het vrouwelijk lichaam, de vrouwelijke seksualiteit, en de maatschappelijke verwachtingen van vrouwen in haar tijd. Haar werk biedt een kritisch commentaar op de rol van vrouwen in de samenleving, met een bijzondere focus op het feministische idee van autonomie en zelfbeschikking. Ook haar politieke overtuigingen zijn niet te ontzien in haar werk: Kahlo is een overtuigd marxist en schuwt geen kritiek op kapitalisme, imperialisme en met name de Verenigde Staten.

Ondanks haar beproevingen transformeert ze haar pijn in kunst en creëert ze krachtige en tijdloze doeken. Vandaag de dag is Frida Kahlo een symbool van veerkracht, emancipatie en zelfbeschikking, bewonderd over de hele wereld. Haar werken, tentoongesteld in de grootste musea zoals het Louvre, blijven nieuwe generaties inspireren die op zoek zijn naar hun persoonlijke identiteit via schilderkunst.

Eerbetoon aan vrouwen en de Mexicaanse cultuur

In 1939 schildert Kahlo Mujeres, een van haar eerste werken waarin ze Mexicaanse inheemse vrouwen en hun cultuur centraal stelt. Dit schilderij is een eerbetoon aan de veerkrachtige vrouwelijke identiteit die diep geworteld is in de Mexicaanse traditie. Frida gebruikt haar kunst om de waarden van de inheemse cultuur te vieren en tegelijkertijd de bestaande gendernormen in haar samenleving in vraag te stellen.

In haar werk worden vrouwelijke seksualiteit en verlangens niet gereduceerd tot objecten van mannelijke gaze, maar gepresenteerd als machtige, autonome krachten. Kahlo doorbreekt hiermee de traditionele genderrollen die vrouwen in de kunst vaak worden toebedeeld. Haar schilderijen geven vrouwen, vooral Latijns-Amerikaanse vrouwen, een stem om hun verhalen van persoonlijke strijd en empowerment te delen.

Frida Kahlo's kunst is ook een diepgaande studie van de rol van lijden, onderdrukking en de drang naar autonomie in de vrouwelijke identiteit. Haar werk benadrukt niet alleen de pijn die zij fysiek ervaart, maar ook de sociale en psychologische strijd waarmee vrouwen worden geconfronteerd in een patriarchale samenleving. Kahlo’s onverbloemde weergaven van haar eigen lijden maken haar dan ook tot een icoon voor vrouwen die hun eigen ervaringen van pijn en lijden niet willen verzwijgen en in opstand komen tegen onderdrukking.

Fysieke pijn en mentaal lijden

Ook pijn en lijden zijn belangrijke thema's in Frida Kahlo’s werk. Haar schilderijen uiten niet alleen haar fysieke pijn, maar ook haar onwankelbare geest. Zo schildert ze in 1944 het zelfportret The Broken Column, waarin ze op een zowel angstaanjagende als expliciete manier haar fysieke pijn uitdrukt. Het portret onthult een lichaam dat gebroken is door het ongeluk en de ziekte, maar ook haar vastberaden gezicht dat doordrongen blijft van veerkracht, ondanks de pijn. Dit beeld weerspiegelt de kracht van Kahlo als vrouw in een patriarchale samenleving die vaak haar lijden negeert.

Acht dagen voor haar dood schildert Frida Kahlo Viva la Vida (1954). Dit schilderij toont verschillende stukken watermeloen met levendige tinten rood en groen, met de inscriptie ‘Viva la Vida’ rechtstreeks op een van de vruchten geschilderd. Sommige critici suggereren dat Kahlo, net als bij de watermeloen waarvan de harde schil contrasteert met het zachte vruchtvlees, de dualiteit van haar bestaan uitdrukt: een pantser gevormd door lijden om een ziel te beschermen die diep getekend is door ziekte.

Voor sommigen zijn Frida Kahlo’s werken te surrealistisch vanwege het brute geweld dat ze niet schuwt te presenteren. Maar voor Kahlo hebben haar schilderijen niets surreël: ze zijn het oprechte spiegelbeeld van haar realiteit, een realiteit gekarakteriseerd door fysieke en morele pijn die een integraal onderdeel van haar bestaan is.

Politiek engagement en marxistische overtuiging

Naast haar persoonlijke en feministische thema’s, toont Kahlo zich in haar schilderkunst ook sterk politiek geëngageerd. In haar werk behandelt ze geregeld onderwerpen zoals sociale ongelijkheid, kapitalisme, en de uitbuiting van arbeiders. In Self-Portrait Along the Border Line (1932) verkent ze de spanning tussen het rijke inheemse erfgoed van Mexico en de geïndustrialiseerde Verenigde Staten, waarbij ze zich kritisch uitlaat over de gevolgen van imperialisme en kapitalisme. In dit werk portretteert Kahlo zichzelf, met een sigaret en de Mexicaanse vlag in de hand, als een symbool van Mexicaanse trots en marxistisch verzet tegen Amerikaanse economische uitbuiting. Met de torenhoge wolkenkrabbers op de achtergrond en de machines die grondstoffen onder de grond stelen bekritiseert Kahlo het kapitalisme en toont ze hoe de natuurlijke rijkdommen van Mexico worden geëxploiteerd om de Amerikaanse welvaart te voeden. Ze benadrukt onderwerpen als sociale ongelijkheid, mensenrechtenschendingen en uitbuiting van arbeiders, waarbij ze specifiek verwijst naar Ford Industries als symbool van Fordisme, een filosofie die winst belangrijker acht dan erbarmelijke arbeidsomstandigheden.

In My Dress Hangs There (1933) bekritiseert ze het kapitalisme door een chaotisch, geïndustrialiseerd New York af te beelden, gevuld met symbolen van sociale ongelijkheid en de juxtapositie tussen overwinning en consumentisme. Haar traditionele Tehuana jurk, die in het midden hangt, vertegenwoordigt haar Mexicaanse identiteit, ontheemd in een vreemd land. Het schilderij benadrukt Kahlo's ontgoocheling over de Verenigde Staten, in het bijzonder de excessen van het moderne kapitalisme.

In Marxism Will Give Health to the Sick (1954), een van haar laatste werken, portretteert ze zichzelf ondersteund door de hand van Karl Marx, terwijl een adelaar – symbool voor het imperialisme van de Verenigde Staten – wordt gewurgd. In dit befaamde schilderij bevrijdt Kahlo zich van haar medische korset, wat haar hoop symboliseert dat het marxisme niet alleen haar fysieke pijn, maar ook die van het onderdrukte volk kan genezen. Dit schilderij weerspiegelt niet alleen haar politieke overtuigingen, maar ook haar hoop dat het marxisme zowel persoonlijke als maatschappelijke pijn zou kunnen verlichten. Het gebruik van haar eigen fysieke kwellingen in combinatie met haar politieke engagement maakt dit werk tot een krachtig statement over de relatie tussen individuele en collectieve bevrijding.

Erkenning en erfenis

Hoewel Frida Kahlo in haar eigen tijd niet de internationale erkenning krijgt die ze verdient, is ze vandaag een internationaal, feministisch icoon van de kunstwereld en politieke strijd. Wel ontvangt ze in 1946 de Nationale Prijs voor Kunst en Wetenschap van Mexico. Haar werk wordt ook internationaal tentoongesteld, vooral in Frankrijk, waar het Louvre in 1939 haar schilderij Le Cadre aankoopt. Dit maakt haar de eerste Mexicaanse kunstenaar van de twintigste eeuw die wordt opgenomen in de prestigieuze museumcollectie.

Kahlo’s invloed is sindsdien alleen maar gegroeid. Haar voormalige huis in Coyoacán, de Casa Azul, is nu een museum dat jaarlijks duizenden bezoekers trekt en bevestigt haar status als een tijdloos, groots en geliefd kunstenaar. Ook opmerkelijk: ondanks haar kritiek op de Verenigde Staten eert de natie haar in 2001 met een postzegel van haar beeltenis, waarmee ze de eerste Latijns-Amerikaanse kunstenaar wordt die op een Amerikaanse postzegel verschijnt.


Aanraders uit de RoSa-bibliotheek: